تبریز به عنوان قطب صنعتی و صادراتی کشور نیازمند توجه به صنعت چاپ و بسته بندی است

0

رئیس هیات مدیره نمایشگاه بین الملی تبریز در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار همایش صنعت چاپ و بسته بندی:
تبریز به عنوان قطب صنعتی و صادراتی کشور نیازمند توجه به صنعت چاپ و بسته بندی است

در تبریز اگر از نمایشگاه صحبت کنید کسی نیست که اسمی از ماهوتی نبرده و او را نشناسد. برند نمایشگاه در این شهر با نام ماهوتی عجین شده است. نمایشگاه بین الملی تبریز از سال1364 شروع به کار کرده و از سال 1372 رسما کار خود را با برگزاری نمایشگاه های مختلف و با کمترین امکانات آغاز کرده است. نمی توانم آن روزهایی را که در تابستان همراه با اعضای خانواده برای گردش و تفریح و تماشای کالاهای مختلف به نمایشگاه می رفتیم و کلی هم خرید می کردیم را از یاد ببرم. همین نمایشگاه تبریز که حدود 20 سال قبل با یک سالن 3 هزار متری و بدون امکانات تاسیس شده بود در حال حاضر با هفت سالن سرپوشیده به مساحت 25 هزار متر مربع و بیش از ۱۰۰۰۰ متر فضای باز نمایشگاهی هر ساله پذیرای بیش از 60 نمایشگاه بین الملی در موضوعات مختلف می باشد.
در رابطه با برگزاری نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی فرصتی به دست داد تا گفتگوی صمیمانه ای با مهندس حبیب ماهوتی رئیس هیات مدیره نمایشگاه بین الملی تبریز داشته باشیم. ماحصل این گفتگو به شرح زیر به خوانندگان گرامی ارائه می شود:
سئوال: نظرتان در رابطه با ضرورت برپایی نمایشگاه صنعت چاپ و بسته بندی در تبریز چیست؟
جواب: بنظرم با توجه به اینکه تبریز و آذربایجان قطب صنعتی و تجاری مهم کشورمان و دروازه ارتباط با اروپا محسوب می شود لذا برگزاری همایش صنعت چاپ و بسته بندی بسیار ضروری است. وی همچنین افزود: در اولین سیمناری که در شهریور ماه در تبریز برگزار می شود با کمک دانشگاه ها واساتید دانشگاه ها و متولیان امور صنعت چاپ و بسته بندی و با تبادل اندیشه با آنها به نهادینه کردن صنعت چاپ و بسته بندی اقدام کرد.
سئوال: نقش و جایگاه نمایشگاه بین الملی تبریز در صنعت چاپ و بسته بندی چگونه هست؟
جواب: نمایشگاه بین الملی تبریز از سال1364 شروع و درسال 1368 به ثبت رسیده و کار خود را ازسال 1372 رسما آغاز کرده و هر سال60 نمایشگاه بین الملی برگزارمیکند. تا کنون بیست نمایشگاه در زمینه صنعت چاپ وبسته بندی برگزارکرده ایم ولی به دلایلی همچون نبود آموزش کافی و هزینه نکردن در این زمینه آنچنان که باید و شاید کاری انجام نگرفته است.
سئوال: چه اقداماتی در جهت پیشبرد صنعت چاپ وبسته بندی صورت گرفته است؟
جواب: از امسال اقداماتی در سطح نمایشگاهی که صنعت چاپ وبسته بندی را با کیفیت بالا و برند برتر و تبلیغات بهتر ارائه دهد را شروع کرده و برنامه هایی تا سال1405 ارائه داریم. همانطورکه نمایشگاه مصالح ساختمانی ما در خاورمیانه نمایشگاه مرجع است واستقبال زیادی دارد سعی داریم نمایشگاه صنعت چاپ وبسته بندی را نیزعلمی تر وپر رونق تر برپا کنیم و پروتکلی با تمامی نمایشگاهها درسطح کشور برای این نمایشگاه خواهیم داشت.
حبیب ماهوتی دلیل حمایت خود ازهمایش ملی صنعت چاپ وبسته بندی را این چنین تشریح کرد: با توجه به اینکه کشورهایی مثل آلمان و ترکیه محصولات ما را فله ای خریداری کرده و با بسته بندی بهتر و با کیفیت عالی برای خودمان میفروشند لذا تلاش براین است که ارتباط بین تولید کنندگان و طراحان و چاپ کنندگان بسته بندی بیشتر گردد و همانگونه که ارومیه بهترین چاپ وبسته بندی را در کشور دارد تبریز نیزمرجع صنعت چاپ و بسته بندی گردد.
سئوال: چاپ وبسته بندی چه نقشی در اقتصاد و صادرات کشورمان دارد؟
جواب: در آذربایجان شرقی کارخانجات شیرینی و شکلات قطب صادرات اند اما به دلیل نبود آموزش و هزینه و ارتقا ندادن این صنعت صادرات دچار رکود شده که این موضوع حمایت پیش از پیش مجریان این صنعت را میطلبد.
امید است که از امسال با برگزاری نمایشگاهها وهمایش ها وتلاش در طراحی بسته بندی و معرفی کالاها و نوشته روی کالا با کیفیت مشتری پسند آذربایجان شرقی را به عنوان قطب صنعت چاپ وبسته بندی به پیش ببریم.
شایان ذکر است که نمایشگاه بین المللی تبریز با بودجهٔ مردمی و حمایت دکتر عبدالعلی‌زاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی از سال 1372 آغاز بکار کرده و کارهای ساختمانی آن در مدت سه ماه به پایان رسید. این نمایشگاه در ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۷۳، با حضور تعدادی از وزیران کشور، مقامات بلندپایهٔ کشوری و لشکری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تعدادی زیادی از مردم آذربایجان، توسط حسن حبیبی، معاون اول وقت ریاست جمهوری، افتتاح گردید. این نمایشگاه سالانه 60نمایشگاه را در زمینه های مختلف نظیر صنایع، مواد غذایی، مبلمان و دکوراسیون، کتاب و کالاهای فرهنگی و هنری و …برگزارمیکند.

ارسال نظر