ریاست رویداد بهار کارآفرینان استارتاپی

0

 ( استارتاپ ، کارآفرینی و کسب و کار )

 

رامین اکبری:

ریاست رویداد بهار کارآفرینان استارتاپی

 

 

استارتاپ :

استارتاپ مجموعه کوچک اقتصادی ، تولیدی ، خدماتی است که با کسب و کار نوپا و در یک زمان نامشخص به وجود می آید. یک استارتاپ خوب باید بهترین ایده رو دارا ، و در بازار با نوآوری در محصولات و خدمات بعنوان یک برند برتر خودش را معرفی کند.

 

متاسفانه حباب در حوزه استارتاپ‌ها در دنیا و کشور ایران امروزه بیشتر شده است. همه استارتاپ‌ها در حال جستجو برای پیدا کردن مدل تجاری هستند. آمارهای جهانی حاکی از آن است که از هر100 استارتاپ، 90  تای آنها شکست می‌خورند، و از 10 تای باقی مانده فقط شاید یکی از آن‌ها به موفقیت استارتاپ‌های معروفی مثل آمازون و فیسبوک و گوگل برسند. ضمن اینکه اکثر استارتاپ ها هیچ وقت نمی‌توانند مشتریان زیادی را جذب کنند.

 

داشتن یک استارت آپ آنقدر برای برخی ها جذاب است، که حتی حاضر هستند تغییر شغل داده و وارد کسب و کار استارتاپی شوند. یک استارتاپ به زمان زیادی نیاز دارد تا به سطح برندهای معروفی همچون ( اسنپ – دیجی کالا-شیپور_ آمازون_ علی بابا  و… ) برسد، ولی امکان پذیر است و دور از دسترس نیست.

با ایده های جدید و بدون کلیشه و با توجه به کمبود امکانات ، نیاز بازار و با بازارسنجی خوب باید وارد حوزه کارآفرینی استارتاپ شد و حتی برندهایی همچون آمازون در ایران خلق کرد. به طبع باید از مشاوران قوی و متخصصین این حوزه در مورد ایده خود تحقیق و پرس و جو کرد و سپس وارد پروسه کار آفرینی شد.

 

معرفی استارپ‌های بزرگ جهان:

در جهان برندهای استارتاپی بزرگی همچون : آمازون ( آمازون ابتدا یک فروشگاه آنلاین فروش کتاب بود و سپس از فروش آنلاین کتاب اقدام به فروش محصولات نو یا دست دوم از طریق اینترنت کرد. )  – ای بی ( که پیر امیدیار  ایرانی بنیان گذارش هست) – اوبر – دراپ باکس – پینترست  – اسپیس اکس – وی وُرک – پالانتیر -ایربی‌ان‌بی –  اپل – گوگل (موتور جست و جو که خیلی سریع در میان مردم پرطرفدار شد و با گسترش اینترنت به یک غول بزرگ تبدیل شده است )  _مایکروسافت – فیس بوک (شبکه های اجتماعی و ارتباط آنها با یکدیگر در فضای مجازی، بیشتر از یک میلیارد نفر حالا از این طریق با هم در ارتباط هستند)  تنسنت – یاهو رقیب همیشگی گوگل که هنوز رقابتشان ادامه دارد_ بایدو _ هیولت پاکارد – لینکدین – توییتر -دراپ باکس – گروپان بزرگ ترین و موفق ترین سایت در ارائه تخفیف های روزانه –  کریگزلیست –پالانتیر – نتفلیکس (روش انقلابی در پخش تلویزیون اینترنتی و ویدئوهای آنلاین) –  اسکویر – زینگا – رویو به خاطر بازی انگری بردز مشهور شد و حالا همچنان از آن سود می برد.

 

برندهای همچون آمازون – اپل – ماکروسافت در آمریکا و یا علی بابا در چین  باعث ارزش افزوده  اشتغال،  صادرات و برای کشورهای خودشان،  آمریکا و چین شده است.

 

استارپ های فعال در ایران:

در ایران در کمتر از یک دهه برندهای استارتاپی بزرگی  همچون: ( جیرینگ – زرین پال  – مامان پز_ تخفیفان – نت برگ – اسنپ – تپ سی – زودفود- بدوفود – اسنپ فود – دیجی کالا- بامیلو  ) متولد شدند و حرفهای زیادی برای گفتن در حوزه اقتصاد حتی در سطح خاورمیانه دارند. حتی برخی از برندها در زمان تحریم ها باعث توسعه این استارتاپها شدند و امید داریم کارآفرینی در حوزه استارتاپ‌ها بیشتر از امروز شده و باعث توسعه اقتصادی ایران در جهان شوند.

 

از جمله استارتاپهای که در ایران امکان راه اندازی رو دارند و می توان سرمایه گذاری در آنها را پیشنهاد کرد، در ادامه آمده است:  فروش محصولات خاص کشاورزی – فروش آنلاین گوشت – لبنیات – اجاره لباس – داروخانه آنلاین – فروش فرش های  نفیس – پزشک آنلاین در محل – تاکسی بدون راننده – استارت آپ ربات خانگی- پیک هوایی- تاکسی هوایی _ و…

 

اگر بخواهیم مثالی از تاثیر استارتاپ و (it ) در کشوری بیاوریم، بهترین گزینه هندوستان است. شرکت‌های تکنولوژیک هند توانسته‌اند بسیار موفق عمل کرده و با تکیه بر رشد اقتصادی، اشتغالزایی، دسترسی به منابع آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی موفق شدند. این تکنولوژی های جدید فقر را در هند کاهش داده و شیوه‌ی زندگی مردم این کشور را بهبود بخشیده است. ضمن اینکه سبب توسعه کشور هند در سطح جهانی نیز شده اند و در حال حاضر در حوزه آی تی کشور هند یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان است.

 

بر اساس گزارشات NASSCOM، کشور هند به عنوان سومین اکوسیستم استارتاپی جهان به حساب می‌آید. این کشور بالغ بر ۱۰۰ شتاب ‌دهنده، ۲۰۰ سرمایه گذار فرشته (Angel investor) و بیش از ۴۲۰۰ استارتاپ نوپا فعالیت دارد و از همین رو این کشور توانسته به یکی از کشورهای پیش‌رو در نوآوری، فناوری و کارآفرینی تبدیل شود. با در نظر گرفتن تجربیان سایر کشورها و استفاده از ظرفیت های موجود، ایران هم می تواند با فراهم کردن شرایط سخت افزاری و نرم افزاری همچون کشور هندوستان شود.

 

کارآفرینی :

در مجموع اگر فضای کارآفرینی که مشکلات خاص خود را دارد، در صورت مهیا شدن شرایط و حمایت های بالادستی می تواند شیرین هم باشد، اما باید این نکته مهم را در نظر داشت که هر کشوری در دنیا با توجه به فضای کسب و کار خود می تواند شرایط کارآفرینی را فراهم کند.

در ایران کارآفرین بودن سخت‌تر از سایر کشورها است؛ چرا که زیر ساختها و قوانین مناسبی برای حمایت از این فعالیت تهیه نشده است. در گزارش سال 2018 در خصوص سطح کسب و کارها در دنیا رتبه ایران با چهار رتبه تنزل نسبت به گزارش سال 2017 در بین 190 کشور در رتبه 124 قرار گرفته است. به طبع تمامی عزیزانی که می خواهند وارد حوزه کارآفرینی بشوند باید میزان سختی شروع کسب و کار رو بدانند و با اطلاعات کافی و کامل وارد حوزه کسب و کار مورد نظر خود شوند و باید این نکته را بدانند که سطح کسب وکار ایران با کشورهای اروپا و آمریکا چه میزان فاصله دارد.

 

سخنی با شرکت کنندگان در رویداد :

با توجه به اینکه کسب و کارهای سنتی در حال تغییر هستند و ورود فناوری ها جدید در کسب و کار باعث ظهورکسب و کارهای نوپا شده، امیدواریم در سال 97 به صورت قوی و حرفه ای وارد گوی میدان کسب و کار استارتاپی شویم. ضمن اینکه ما قصد داریم به صورت سالیانه در حوزه کارآفرینی استارتاپی رویددهای سالیانه را در تبریز برگزار کنیم تا با حضور کارآفرینان استارتاپی که ریش سفیدان و با تجربه های این حوزه هستند، اندوخته چندین ساله خود را به نسل جدید که در شروع کار هستند انتقال دهند.

 

در ایران برندهای ملی همچون ( علی بابا – اسنپ – تپسی – دیجی کالا- فامیلو و… ) حرفهای زیادی در اقتصاد و کارآفرینی دارند و به عنوان مثال برندی همچون دیجی کالا باعث اشتغال 1000 نفر در کشور شده است. موضوعی که می توان با مطالعات و بررسی دقیق با استفاده از تجربیات سایر استارپ آپ ها چشم اندازی برای آینده ترسیم کرد.

 

شهر تبریز بعنوان پایتخت شمالغرب کشور متاسفانه در حوزه کسب و کارهای استارتاپی نقش پررنگی در کشور ندارد. البته پیش تر و در کسب و کارهای گذشته برندهای بزرگی مانند تراکتورسازی – ماشین سازی – ایدم- چرخشگر – موتروژن و . را در تبریز داریم و یا در نسل برندهای جدید شهر تبریز قطب اول صنایع غذایی و شیرینی شکلات نه تنها در کشور که در سطح جهانی به شمار می رود. ( برندهای همچون : شیرین عسل – آناتا – آیدین _ شونیز _ آی سودا و… ) اما با توجه به تغییر کسب و کارها و استفاده از فضای ای تی باید بیش از بیش به کسب و کارهای استارتاپی روی بیاوریم و در شهر تبریز هم برندهای بزرگی در حوزه استارتاپها در کشور و جهان داشته باشیم و اگر اکنون در شرایط خوبی از این حیث به سر نمی بریم، شرایط را برای انتقال به این سمت با برنامه های این چنینی فراهم کنیم.

 

برگزاری رویداد بهارکارآفرینان استارتاپی  در 19 اردیبهشت 97 در کلانشهر تبریز با مشارکت ارگانهای دولتی ، خصوصی و رسانه ای برگزار می شود، تلاشی در رسیدن به همین اهدافی است که ذکر شد. در واقع  تلاش و سعی ما و کلیه عزیزان تیم اجرایی بر این است که سخنرانها با علم و تجربه خود که با پیچ و خم های کسب و کاراستارتاپی آشنا هستند، این تجربیات گرانبهای خود را  به نسل های جوان و کسانی که در آغاز راه هستند، انتقال دهند، تا نسل جوان استارتاپی از تجربه های این بزرگان استفاده بهینه کنند.

 

 

ارسال نظر