وزش نسیم بهاری با حضور کارآفرینان بنام استارت آپی ایران و تبریز / در اولین رویداد بهار کارآفرینان استارت آپی تبریز چه گذشت.

0

وزش نسیم بهاری با حضور کارآفرینان بنام استارت آپی ایران و تبریز / در اولین رویداد بهار کارآفرینان استارت آپی تبریز چه گذشت.

 

خبرنگار رویداد : رویداد بهار کارآفرینان استارت آپی تبریز که یک رویداد کارآفرینی و فناوری بود با حضور بنیانگذاران استارت آپ های موفق کشور و آذربایجان شرقی در تبریز به همراه پنل کارافرینان جوان تبریز با استقبال علاقه مندان زیادی روز گذشته  برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار رویداد، این رویداد به ریاست رامین اکبری که با مشارکت و همکاری فعالان فناوری اطلاعات تبریز و با حمایت بخش خصوصی و دولتی روز گذشته  با حضور بنام ترین و برترین های حوزه کارآفرینان کشور برای اولین بار در تبریز برگزار می شد . و بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌های موفق تبریز همچون “سعید محمدی”( هم بنیان گذار وب سایت دیجی کالا)، “محمودی” ( بنیان گذار نی نی سایت ,تی وی پلاس , نوا, کلیک )، “حسن اطاعت” (مشاور تجارت الکترونیک و مربی کسب و کارهای نوپا )، “علیرضا غضنفری”(مدیر عامل شرکت تسهیل گستر)، “امیر کریم زاد شریفی” (بنیان گذار اولین رسانه دیجیتال شمالغرب کشور) در بخش سخنرانی ها و “اشرف نیا” (هم بنیان گذار قونقا)، “آذری” (بنیان گذار ebilit) ، یزدانیان (بنیان گذار شبکه اجتماعی لوکوبوک)، “محمودزاده” (هم بنیان گذار رایچت) در بخش پنل کارآفرینان جوان برگزار شد.

خیر مقدم این رویداد توسط رامین اکبری ریاست رویداد انجام گرفت . و اولین سخنران این رویداد امیر کریم زاد شریفی بنیانگذار نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور “نصر” بود که در خصوص نقش کارآفرینان استارت آپ ها در ایجاد اشتغال، توسعه ملی ، توسعه پایدار به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه استارت‌آپ‌ها با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، سبب توزیع بهتر ثروت در جامعه می‌شوند، گفت: توسعه استارت‌آپ‌ها در رشد اشتغال‌زایی، تامین نیازهای بازار با اتکا به توانمندی‌های داخلی، افزایش خلاقیت و نوآوری و توسعه پایدار اقتصادی نقش موثری دارند.

 

وی ضمن اشاره به نقش استارت‌آپ‌ها در  اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده، اضافه کرد: جنس کسب‌وکارهای نوپا این‌گونه است که می‌توان به مدد آن‌ها بسیاری از مشکلات بیکاری را حل کرد و با ایجاد اشتغال پایدار که مبتنی بر طرح‌های توسعه‌ای در آینده است، به میزان زیادی شغل ایجاد کرد.

این فعال رسانه ای در ادامه به مقوله “اکوسیستم استارت‌آپ‌ها” اشاره کرد و افزود: اکوسیستم استارت‌آپ‌ها متشکل است از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران، منتورها یا مربیان و فرشتگان سرمایه‌دار و در تبیین فرق سرمایه‌گذاران و فرشتگان سرمایه‌دار چیست؟ گفت: فرشتگان سرمایه‌گذار که در واقع سرمایه‌داران غیررسمی هستند، با کمک مالی به استارت‌آپ‌ها سعی دارند آنها را در مراحل سخت اولیه کمک کنند و ویژگی آنها این است که به فکر سود حاصل از کسب‌وکار نوپا در سال‌های آتی نیستند که این موضوع این سرمایه‌گذاران را در نقطه مقابل دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار رسمی قرار می‌دهد.

وی در انتهای سخنان خود، استارت آپ ها را نوش داروی رفع معضل بیکاری دانست و به معرفی اجمالی فعالیت های موفقیت آمیز آزانس خبری تحلیل نصر در دهه اول آن پرداخت.

این گزارش حاکی است، سخنران دوم رویداد بهار کارآفرینی استارت آپی یکی از کارآفرینان موفق تبریز، علی غضنفری مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیکی تسهیل گستر بود که سخنان خود را با اشاره به  سهم یک درصدی استارت آپ ها در موفقیت پایدار آغاز کرد و گفت: استارت آپی که بخواهد کارآفرین باشد باید و نباید های بسیاری دارد و باید ماموریتی فراتر از کسب درآمد داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی کسب و کارها در تفکر اولیه تصور می کنند می تواند معضل بزرگی را حل کنند اما فرضیه اینکه ممکن است این مسئله راهکارهای بسیار ساده تری برای حل داشته باشد، افزود: برخی کسب و کارها خود را درگیر حل مسائلی از جامعه می کنند که شاید با راهکارهای ساده حل می شود.

 

وی با بیان تجربیات 20 ساله خود در این عرصه ، ادامه داد:موفقیت پس از مرحله ای است که همه دست از تلاش می کشند و آن زمان است که یک راند دیگر باید مبارزه کرد، پس به کاری که شروع کردید و انجام می دهید عشق بورزید.

این کارآفرینان موفق در انتها با یادآوری حکایت قورباغه های تبریز که یکی از پای دیگری می گیرد که مبدا پرش کند، گفت: از همه کسانی که در حوزه های مختلف تلاش می کنند درخواست دارم همانند قورباغه ها تبریز نباشد بجای گرفتن پای هم دست هم را بگیرید.

در ادامه برگزاری این رویداد،حسن اطاعت مدیر عامل شرکت ایده های نوین پارسیان و یکی از منتورهای بنام شهر تبریز که به راهنمایی و مشاوره بسیاری از استارت آپ ها در رویدادهای مختلف می پردازد، در خصوص فرهنگ کارآفرینی استارت در ایران و جهان ، فضای کسب و کار استارت اپی ایران برای کارافرینان و شناسایی فرصت های کارآفرینی استارت اپی ایراد سخنرانی کرد و با بیان اینکه لازمه موفقیت استعداد خوب، فضای کسب و کار مناسب و کار بلد بودن است، گفت: کار در بخش خصوصی همان‌قدر که مقدس است، سخت هم است.

وی با اشاره به اینکه اکوسیستم استارت آپی تبریز در دو سه سال اخیر شکل گیری کرده است و هنوز به جایگاه مطلوب خود دست نیافته است، گفت: موفقیت یک اکوسیستم نیازمند عملکرد مناسب نسبت به فضای شهر و کشور است و از طرفی باید سیاست های حمایتی دولت و بخش خصوصی نیز تغییر کند .

 

وی در ادامه به استارت آپ های موفقی که در خارج از کشور توسط جوانان ایرانی بنیان گذاری شده است اشاره کرد و گفت: کنترل مصرف آب اپتی شاور که در راستای صرفه جویی در مصرف آب و توجه به نیازهای زیست محیطی طراحی شده است یکی از کسب و کارهای موفق است که توانسته توجه بازار را در خارج از کشور به خود جلب کند.

اطاعت در انتها به اهمیت توجه بنیانگذاران به راهکارهای حل مسائل در بازار کشور اشاره کرد و افزود: بازار سازی، راه اندازی خرید و فروش آنلاین، شبکه های  اجتماعی مختلف و حوزه اینترنت اشیا ، اکنون حوزه هایی هستند که نیازمند تمرکز بیشتری هستند.

این گزارش حاکی است، در کنار بخش سخرانی ، زمانی به بنیانگذاران استارت آپ های موفق تبریز با عنوان پنل کارآفرینان جوان اختصاص یافت، اعضای این پنل، بنیان‌گذار استارت اپ های  ای بلیت(رویداد های فرهنگی و هنری تبریز)، قونقا(تاکسی انلاین تبریز)،رایچت(پلتفرم گفتگو آنلاین و ارتباط با مشتری) و لوکوبوک( شبکه اجتماعی نویسندگی و کتاب خوانی) بود که برای اشتراک گذاری تجربیات خود به صحبت می پرداختند و چالش های مسیر موفقیت خود را با شرکت کنندگان در میان گذاشتند.

 

این گزارش می افزاید یکی از سخنرانی هایی که طرفدار بسیار زیادی در رویداد داشت، سخنرانی سعید محمدی هم بنیانگذار برند دیجی کالا بود که برای اولین بار در تبریز حضور پیدا کرده بود، وی  در خصوص شکل گیری ایده دیجی کالا بیان کرد: همراه بردار دو قلوی خود حمید محمدی در سال ۱۳۸۴ بعد از جست و جو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردیم اما بعد از چند روز پی بردیم، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است و این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، جرقه اولیه تأسیس شرکت دیجی‌کالا بود.

وی با اشاره به اینکه کار خود را تنها دو محصول تلفن همراه و دوربین آغاز کردیم، گفت:اکنون زنجیره تامین کالا در دیجی کالا به 400 هزار قلم کالا رسیده است  و به یک میلیون نیز خواهد رسید زیرا هر کالایی که امکان عرضه اینترتی ان وجود داشته باشد را اضافه خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هر زمان که احساس کردیم توانایی اضافه کردن گروه محصولی جدید را داریم اقدام به این کار کردیم، اذعان داشت: با توجه به بالا بودن انواع کالا پردازش سفارشات و تحویل کار سختی است اما موفق شدیم یکی از بزرکترین انبارهای خاورمیانه را در یک سال گذشته تاسیس کنیم که طول ریل تنظیم سفارش آن دو کیلومتر است.

وی با بیان اینکه در ایران مشتریان بالترین انتظارات را از این مجموعه دارند گفت: این انتظارات را خود ما  با ارائه سرویس های خاص ایجاد کردیم که البته تبدیل به یکی از موانع  ورود رقبای جدید شد زیرا است و کار را برای رقبای خود سخت کردیم.

هم بنیانگذار برند دیجی کالا به کم بودن بازار رقابتی در ایران اشاره کرد و افزود:  این به این معنا نیست که این بازار شکل نخواهد گرفت اما خوشبختانه برند دیجی کالا تبدیل به یک برند قابل اعتماد در کشور شده است.

وی ادامه داد:اگربازدید دیجی کالا را با رقبای دیگر خود در سطح جهان مقایسه کنیم، به غیر از  بزرگترین وب سایت های  تجارت الکترونیک های هند، چین و امریکا ، دیجی کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است و تولید محتوا و ارائه اطلاعات رایگان در این امر بسیار موثر بوده است.

وی با بیان اینکه دیجی کالا با ۲۵۰۰پرسنل مستقیم، ۹۰ درصد سهم بازار فروش اینترنتی کشور را داراست، اذعان داشت: این وب سایت روزانه 2.5 میلیون بازدید کننده دارد و 5 میلیون عضو ثبت شده در آن هستند.

محمدی در انتها خاطرنشان کرد:هدف داریم به بزرگترین کسب و کار تجارت الکترونیک در منطقه خاورمیانه تبدیل شویم که دارای یک  اکوسیستم کامل است.

 

 

آخرین سخنران رویداد حمید رضا محمودی مدیر عامل مجموعه فست کلیلک بود. که برندهای همچون ( نوا- تی وی پلاس – کلیلک – نی نی سایت و… ) رو دارند و تخصص در حوزه تجارت الکترونیک رو دارند.

محمودی اطاعاتی در حوزه برندهای خودشون و تجارت الکترونیک به مخاطبان رویداد ارایه کرد.

 

این رویداد به ریاست رامین اکبری که از اساتید دانشگاه هست . که حدود 5 ماه با تیم اجرایی خود به خاطراین رویداد کار کرده بودن برگزار شد. و تنها شاهد حمایت های معنوی بخش دولتی بود، اما بدلیل اولین حضور دیجی کالا و بزرگان استارت آپی کشور و  تبریز، همچنین ارائه محتوای غنی با سطح کیفی بالا شاهد موفقیت و حضور پر شور علاقمندان شد، بنابراین برای پیشرفت  اکوسیستم استارت‌آپ‌ی تبریز و افزایش  تعداد استارت‌‌آپ‌های موفق شهر برگزاری چنین رویدادهایی  به عنوان تاثیرگذارترین روش‌ها شناخته می شود اما نیاز بیشتری به حمایت از طرف بخش دولتی و خصوصی دارد. این رویدادها هر کدام به شکل متفاوتی طراحی شده‌اند و هریک به نحوی در پیشرفت اکو سیستم شهری و شبکه سازی بین فعالین این حوزه موثر هستند. امید است شاهد برگزاری رویداد بهار کارآفرینی استارت آپی در سال های پیاپی باشیم.

 

 

ارسال نظر